امکان سنجی طرح های سرمایه گذاری و کسب و کار

سرمایه گذاری در زمینه های مختلف سرشار از احتمالات و ریسک های مختلف است، این ریسک ها می تواند خود کسب و کار و حتی کسب و کارهای وابسته را به شدت مورد آسیب قراردهد.  متخصصان اقتصادی و سرمایه گذاری برای کاهش این خطرات، بررسی های امکان موفقیت و توجیه پذیری یک موضوع را بسیار ضروری می دانند. ضرورت بررسی توجیه اقتصادی یک طرح سرمایه گذاری، خواه در بخش تولید و خواه در بخش خدمات با بررسی وضعیت کسب و کارها و موفقیت یا عدم موفقیت آنها برای ما بیش از پیش مشهود می شود. با مراجعه به یکی از شهرک های صنعتی تعداد زیادی از سوله های مختلف را مشاهده می کنید متروکه و بلااستفاده هستند.

یک طرح توجیهی مالی و اقتصادی شامل بخش های مختلف و متفاوتی است که در اینجا هرکدام به صورت خلاصه معرفی می شوند:

  • بخش معرفی شرکت و مالک طرح:

در این بخش مشخصات سرمایه گذار یا سرمایه گذاران از جنبه حقوقی ارائه می شود، البته این بخش در صورتی لازم است که سرمایه گذار به مشاور اعلام کند به عنوان نمونه اگر سازمان یا نهادی که طرح به آنها ارائه می شود چنین ضرورتی را مدنظر داشته باشد.

  • بخش معرفی محصول:

در این بخش محصول مدنظر طرح که می تواند کالا یا خدمت باشد به طور کامل توضیح داده شده و تشریح می شود.

یکی از مهمترین بخش های طرح توجیهی مطالعات بازار است. مطالعات بازار شامل قسمت هایی همچون تقاضا و عرضه است. هر کدام از این بخش ها با توجه به نوع محصول و بازار مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرند، به عنوان مثال در بخش تقاضا میزان جمعیت و روند های آن مورد تحلیل واقع می شوند همچنین میزان صادرات و حتی فرهنگ کلی جامعه هدف نیز مورد بررسی قرار می گیرد. در بخش عرضه نیز عرضه کنندگان کنونی محصول و طرح های در دست اجرا بررسی می شوند. علاوه بر این دو، رقبای اصلی موجود در بازار و وضعیت آنها مورد بررسی قرار می گیرند و نکات قوت و ضعف آنها مورد تحلیل قرار خواهد گرفت.

ارزیابی مالی و اقتصادی بخش بسیار مهم دیگر یک طرح توجیهی مالی و اقتصادی است. در این بخش کلیه هزینه ها و درآمدهای مجموعه مورد نظر  و سپس جریان وجوه نقد، میزان سود و زیان، نرخ بازدهی و دوره بازگشت سرمایه برآورد و محاسبه می شوند سپس بر روی شاخص هایی همچون سود و نرخ بازدهی تحلیل حساسیت انجام می شود تا میزان تاب آوری آنها سنجیده شود. در نهایت شاخص های مهم اقتصادی همچون نرخ بازده داخلی (IRR) و ارزش خالص فعلی (NPV) و در صورت لزوم نرخ بازده داخلی تعدیل شده یا واقعی تر (MIRR) مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند.

تیم متخصص و کارشناس شرکت مهرگان اقتصاد توسعه با سابقه طولانی در نگارش انواع طرح های توجیهی، طرح های افزایش سرمایه، عارضه یابی تولید و عارضه یابی فروش می توانند کمک کنند تا شانس و سطح موفقیت شما را به بالاترین سطح و همچنین میزان ریسک و خطرات سرمایه گذاری شما را به حداقل برسانند.

 

جهت مشاوره، کسب اطلاعات بیشتر و سفارش پروژه در زمینه طرح توجیهی مالی و اقتصادی با این شماره تماس بگیرید:          09120520184
فهرست